شرح دعای ندبه – ظلم هایی که به ائمه رسید

اصل – فقتل من قتل و سبی من سبی و اقصی من اقصیاعراب – الفاء للتفریع، و قتل و سبی و اقصی ماض مجهول [ صفحه ۲۰۶] و من موصول نایب للفاعل وصلته جمله فعلیه معهوده.ترجمه – پس کشته شدند آن کسانی که کشته شدند، و اسیر شدند آنانکه اسیر شدند، و از وطن آواره شدند آن کسانی که از وطن آوارده شدند.شرح: دشمنان دین، اولاد پیغمبر (ص) را سه دسته کردند، یک دسته را مانند علی و حسن و حسین و سایر ائمه و سادات بنیالحسن کشتند و یک دسته را مانند اهل بیت سیدالشهداء اسیر نموده شهر به شهر گردانیدند و دستهی دیگر را از وطن آواره کردند، حضرت امیر (ع) در نجف دفن شد و سیدالشهداء (ع) در کربلا. و امام موسی (ع) و امام جواد (ع) در کاظمین و امام رضا (ع) در خراسان و امام علی النقی (ع) و امام حسن عسکری (ع) در سامراء دفن شدند؛و امامزادگان و سادات از ترس دشمنان متفرق در بلاد گردیدند.منهال بن عمر طائی در مسجد جامع شام و به قولی در بازار، کنار خرابه خدمت حضرت زینالعابدین (ع) رسید، دید به عصا تکیه داده و ساقهای پای او مانند دو نی، ضعیف و باریک شده و خون از او میریخت و رنگ آن حضرت زرد گردیده؛ عرض کرد (کیف اصبحت) چگونه صبح کردید. فرمود، چگونه باشد حال کسی که اسیر یزید است، زنان و کودکان ما تا حال غذائی سیرنخورده، و چادر تمامی به سر ندارند، و همیشه مشغول نوحه و گریه میباشند. مثل ما اهل بیت مثل بنیاسرائیل شده که فرعونیان پسران ایشان را کشتند و زنها را با ذلت باقی میگذاشتند. [ صفحه ۲۰۷] عرب به واسطه پیغمبر (ص) بر عجم افتخار کردند و قریش به نام آن حضرت بر عرب مباهات نمودند، و ما که خانواده آن حضرت باشیم بعضی را به قتل رسانیده و دستهای را اسیر واطراف شهرها گردانیدند، و حق ما را غصب نمودند و بالای منبرها؛ ما و پدران ما را سب و شتم میکنند، و هرگاه یزید ما را بطلبد ما را گمان آن است که برای قتل میطلبد، بعد فرمود انا لله وانا الیه راجعون ای منهال مهیار شاعر خوب گفته است.یعظمون له اعواد منبره و تحت ارجلهم اولاده وضعوابای حکم بنوه یتبعونکم و فخرکم انکم صحب له تبعیعنی این امت برای احترام پیغمبر (ص) چوبهای منبر او را تعظیم میکنند، ولی اولاد او را زیر پای نهادند، فرزندان او درهر حکمی باید تابع شما باشند. با اینکه فخر شما آن است که از تابعین و اصحاب اوئید، منهال گفت حال به کجا میروید، فرمود دراینجائی که ما را منزل دادهاند سقف ندارد و آفتاب ما را اذیت میکند، از شدت ضعف برای استراحخت بیرون آمدهام و باید زود به آن مکان برگردم.ناگاه زنی بیرون آمده صدا زد که به کجا میروی. کنایه از آنکه برگرد به خرابه میترسم غلامان یزید تو را اذیت نمایند.اصل – و جری القضاء لهم بما یرجی له حسن المثوبه اذ کانت الارض لله یورثها من یشاء من عباده، و العاقبه [ صفحه ۲۰۸] للمتقین و سبحان ربنا ان کان وعد و ربنا لمفعولا و لن یخلف الله وعده و هو العزیز الحکیماعراب – قوله لهم اللام للنفع و متعلق بقوله جری – و ما موصوله. و یرجی مضارع مجهول وصله و نایب فاعله حسن، و اللام فی قوله – له للعلیه و الهاء عائد و اذ تعلیلیه مضائه الی الجمله و یورثها استیناف و من مفعول و موصول و العاید ضمیر محذوف و الاصل یشاعم و من عباده جار و مجرور و بیان للموصول و سبحان مفعول مطلق للفعل المحذوف. و مضاف – و ان مخففه و اللام المفتوحه هو الفارقه بین ان المخففه و النافیه و هل هی اللام الموکده و الزائده خلاف ترجمه – و قضا و تقدیر حق برای ایشان جاری شد به مصیباتی که در مقابل آن امید سزای نیک و عاقبت خوبی میباشد. زیرا که زمین ملک خداوند است و آن را میراث هر که بخواهد از بندگان خود قرار میدهد. و عاقبت کار برای پرهیزکاران است. و منزه است خدای ما از عجز. به درستی که وعدهی خدا عملی خواهد شد. و خدا در وعده خود خلف نمیکند. و او است غالب و حکیم،
برگرفته از کتاب وظائف الشیعه شرح دعای ندبه نوشته: عباس محمود العقاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *