جنبه عقیدتی منتظر زمان غیبت کبری

این مساله در نتیجه سه امر مبرهن میشود:
(۲) امر اوّل: اعتقاد داشتن به اینکه هدف خداوند، اصلاح همگی بشریّت است، و در آینده عدل مطلق سراسر زندگی بشر را فرا خواهد گرفت، و اینکه وعده خداوند در قرآن مجید و آنچه که هدف خدایی به آن تعلق گرفته، تخلفناپذیر است. برهان و دلیل این مطلب را در گذشته آوردیم.
(۳) امر دوم: اعتقاد به اینکه آن رهبر پیروز در آن روز موعود، حضرت مهدی- ارواحنا فداه- میباشد، چنانکه اخبار و روایات شیعه و سنی در این مورد به حد تواتر رسیده، بلکه بیش از حد تواتر است. و دانستیم که ثبوت مفهوم روایت متواتر بدیهی و ضروری است.
(۴) امر سوم: اعتقاد به اینکه آن رهبر پیروز، حضرت محمّد بن الحسن العسکری- عجل اللّه تعالی فرجه الشریف- است که اعتقاد به او از ضروریات مذهب امامیه است، و اخبار و روایات فراوانی در مجموعههای خبری و روائی شیعه در این باره نقل شده است، وعده زیادی از متفکران و اندیشمندان بزرگ اهل سنت، همچون ابن عربی در فتوحات مکیّه و قندوزی در ینابیع الموده، و حموینی در فرائد السمطین، و گنجی در کتاب بیان، با آنها هم عقیده میباشند.
کسانی که به این امور سهگانه معتقدند، گرچه مختصر اختلافی در بعضی از جزئیّات با یکدیگر دارند، لکن ما در بخش برنامهریزی الهی متذکر این نکته شدیم که دو امر اوّل به امر سوم برمیگردند، و نتیجه و حاصل آن دو نیز همان امر سوم خواهد شد. بنابراین میشود بدون هیچگونه اختلاف و تضادی به هر سه امر
______________________________
(۱) مائده/ ۲۴٫
تاریخ غیبت کبری ،ص:۳۵۸
معتقد شد و آنها را باور داشت.
برگرفته از کتاب تاریخ غیبت کبری نوشته اقای محمد صدر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *