عصر ظهور – راه یافتن به جهان آخرت و بهشت

از برجسته ترین حرکت هایی که در جهان ما در زمان و موقعیت خود و آنچه در آن است خواهد داشت ، حرکت از جهان ماده به سوی جهان غیب و یا برعکس خواهد بود که قرآن و اسلام از آن پرده برمی دارد و در اهمیت دادن به این امر و هماهنگی با آن تاءکید می ورزد و این سیر را بازگشت انسان به سوی خدا و ملاقات با او و یا رفتن به سوی ملاء اعلی و آخرت می نامد .
و در سطحی جهانی ، بدین جهت که بین جهان ما و جهان گسترده غیب که از دید ما پنهان است ، وحدت و یکپارچگی بوجود می آید ، آنرا قیامت و رستاخیز یاد می کند .
و نقطه اوج این حرکت نسبت به انسان مرگ است که از دیدگاه اسلام ورود به زندگی جاودانه و پایان ناپذیر و بسیار گسترده است نه فنا و نیستی که گاهی تصور می کنیم و اوج آن نسبت به جهان هستی قیامت است و یکسان بودن جهان ماده و غیب .
در قرآن و سنت آمده است که رستاخیز و قیامت دارای مقدمات و نشانه هایی است پی در پی که در زمین و آسمان و جامعه بشری پدید می آید و از برخی روایات استفاده می شود که حکومت مهدی (ع) از نشانه های قیامت است و آنچه جملگی بر آن اتفاق نظر دارند این است که علامت های رستاخیز پس از حکومت وی آغاز و آشکار می گردد . اکنون ببینیم رستاخیز چگونه آغاز می گردد ؟
بنظر می رسد که راه یافتن به دنیاهای بالایی که روایات ، از آن سخن می گوید و در زمان حضرت مهدی (ع) انجام می گیرد مقدمه ای بر راه یابی وسیع تری به آخرت و بهشت است . بنابراین روایاتی که درباره رجعت و بازگشت عده ای از پیامبران و امامان (ع) به زمین و حکمرانی آنان بعد از مهدی (ع) سخن گفته و نیز آنچه را که در آیات متعدد تفسیر به ((رجعت )) شده است ، مراد از آن ، همین مرحله است و اعتقاد به رجعت هر چند از ضروریات اسلام و مذهب تشیع نیست ، یعنی عدم اعتقاد به آن ، انسان را از مذاهب اهل بیت (ع) و از اسلام خارج نمی سازد ، اما روایات مربوط به آن به حدی زیاد و مورد وثوق است که موجب اعتقاد به آن می گردد .
طبق برخی از روایات ، رجعت ، پس از حکومت حضرت مهدی (ع) و یازده مهدی دیگر پس از آن حضرت ، آغاز می گردد چه اینکه امام صادق (ع) فرمود :
((همانا بعد از قائم یازده مهدی از فرزندان حسین (ع) از ما اهل بیت هستند)) (۴۵۷)
اینک به ذکر چند نمونه از روایات مربوط به رجعت بسنده می کنیم :
امام زین العابدین (ع) در تفسیر این آیه ((آن خدایی که قرآن را بر تو فرض گردانید ، البته تو را به جایگاه خود بازگرداند)) فرمود :
((پیامبر شما به سوی تان رجعت نموده و باز می گردد)) (۴۵۸)
ابوبصیر گفت : امام باقر (ع) به من فرمود :
((مگر اهل عراق منکر رجعت هستند ؟ گفتم : آری فرمود : آیا قرآن نمی خوانند : و روزی که از هر امت دسته ای را برانگیزیم )) (۴۵۹)
در روایت دیگری از امام صادق (ع) درباره آیه یاد شده سؤ ال کردند ، حضرت فرمود :
((مردم درباره آن چه می گویند ؟ عرض کردم آنها می گویند آیه راجع به قیامت است فرمود : خداوند در روز قیامت از هر امتی دسته را زنده می گرداند و بقیه را به حال خود رها می سازد! این آیه قطعا در مورد رجعت است و آیه مربوط به قیامت این است : جملگی آنها را محشور گردانیم بی آنکه کسی را فرو گذاریم و . . . )) (۴۶۰)
زراره گوید : از امام صادق (ع) درباره امور مهم رجعت و امثال آن پرسیدم حضرت فرمود :
((آنچه که از آن می پرسید هنوز وقتش نرسیده است . ((بلکه آنها تکذیب کردند آنچه را که احاطه علمی به آن نداشتند و به تاءویل آن نرسیده اند . )) (۴۶۱)
برخی روایات می گوید : رجعت پیامبر (ص) بعد از رجعت امامان (ع) می باشد و نخستین کسی که از آنان به دنیا برمی گردد امام حسین (ع) است ، چنان که امام صادق (ع) فرمود :
((نخستین کسی که به دنیا بازگشت می کند حسین بن علی (ع) است و آنقدر حکومت و فرمانروائی می کند که (در اثر پیری ) موی ابرویش به روی چشمهایش فرو می افتد)) (۴۶۲)
و در روایتی از آن حضرت نقل شده است که فرمود :
((رجعت امری عمومی و همگانی نیست بلکه ویژه عده ای است ، زیرا بازگشت نمی کنند (به دنیا) مگر مؤ منان راستین و خالص و یا کافران صد در صد مشرک . )) (۴۶۳)
برگرفته از کتاب عصر ظهور نوشته: علی کورانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *