فساد اعتقاد کیسانیه بر امامت محمد حنفیه

امّا ادلهای که دلالت بر فساد قول کیسانیه که به امامت محمّد بن حنفیه قائل هستند، چند دلیل است:
چنانچه محمّد بن حنفیه امام بوده و یقین بر عصمتش میبود، میبایست به وسیله نصّ صریح بیان میشد. به دلیل اینکه عصمت تنها به وسیله نصّ فهمیده میشود و این در حالی است که خود کیسانیه هم مدّعی وجود نصّ صریح بر عصمت محمّد بن حنفیه نشدهاند، بلکه به ادله ضعیفی متوسل شدهاند که موجب اشتباه و کج فهمی آنها شده و هیچ دلالتی بر نصّ ندارد؛ از جمله تمسک کردهاند به این که امیرالمومنینعلیه السلام در جنگ جمل پرچم را به ایشان سپردند و خطاب به او فرمودند: حقیقتاً تو فرزند من هستی. علیعلیه السلام این کار را در حالی انجام داد که حسن و حسین هم فرزندان ایشان هستند.
این واقعه [که به عنوان دلیل بر عصمت و امامت محمّد بن حنفیه مورد استفاده قرار گرفته است] هیچ دلالتی بر امامت وی ندارد، بلکه فقط دلیلی بر فضیلت و منزلت ایشان است.
علی انّ الشیعه تروی انّه جری بینه وبین علیّ بن الحسینعلیه السلام کلام فی استحقاق الإمامه فتحاکما إلی الحجر فشهد الحجر لعلیّ بن الحسینعلیه السلام بالإمامه؛ فکان ذلک معجزاً له فسلّم له الامر وقال بإمامته.
۱ – وَالْخَبَرُ بِذلِکَ مَشْهُورٌ عِنْدَ الإِمامِیَّهِ لِاَنَّهُمْ رَوَوْا اَنَّ مُحَمَّدَ بْنَ الْحَنَفِیَهِ نازِعَ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَینِعلیه السلام فِی الْإِمامَهِ وَادَّعی اَنَّ الْاَمْرَ اَفْضی إِلَیْهِ بَعْد اَخِیْهِ الْحُسَینِعلیه السلام، فَناظَرَهُ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَینِعلیه السلام وَاحْتَجَّ عَلَیْهِ بِآی مِنَ الْقُرآنِ کَقَولِهِ «وَاُولُوا الاَْرْحامِ بَعْضُهُمْ اَوْلَی بِبَعْضٍ»
علاوه بر این، شیعه روایت میکند به این که بین او و امام زینالعابدینعلیه السلام در باب امامت که کدام امامند، بحث و گفت و گو در گرفت و حجرالاسود را بین خودشان حَکَم قرار دادند و حجرالاسود هم به امامت امام زین العابدینعلیه السلام شهادت داد. که این امر خود معجزه و کرامت امام سجادعلیه السلام بود، و پس از این شهادت، محمّد بن حنفیه در برابر امامت حضرت تسلیم شده و اقرار بر امامت امام چهارم کرد.
برگرفته از کتاب ترجمه کتاب الغیبه نوشته شیخ طوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *