رد زنده شدن امام حسن عسکری پس از مرگ

و همان مهدی موعود است
و اما کسانی که میگویند: حسن بن علی عسکریعلیهما السلام پس از مرگش زنده میشود و ایشان قائم بالامر است و به روایتی از امام صادقعلیه السلام استدلال میکنند که حضرت فرمودند: قائم، قائم نامیده شده است به این جهت که بعد از آنکه میمیرد، قیام میکند؛
اعتقاد اینها هم باطل است به دلیل آنچه که ما در اثبات موت و از دنیا رفتن ایشان بیان کردیم.
و ادّعای آنها هم مبنی بر زنده شدن حضرت نیازمند به دلیل است، [این ادّعا باطل بوده و موجب فساد است] و اگر ادعای اینها درست باشد میبایست ادّعای واقفیه هم درست باشد که میگویند: موسی بن جعفرعلیهما السلام پس از موت، زنده میشود [و هر کسی میتواند برای کسان دیگر اینچنین ادعایی کند]. علاوه بر این پذیرش ادّعای مزبور إلی خلوّ الزّمان من إمام بعد موت الحسنعلیه السلام إلی حین یحیی، وقد دلّلنا بادلّه عقلیّه علی فساد ذلک.
ویدلّ علی فساد ذلک ایضاً ما رواه:
۱۸۲ – سعد بن عبد اللَّه الاشعری، عن محمّد بن عیسی بن عبید ومحمّد بن الحسین بن ابی الخطاب، عن محمّد بن الفضل، عن ابی حمزه الثمالی قال: قلت لابی عبد اللَّهعلیه السلام:
اَ تَبْقِی الاَرْضُ بِغَیْرِ إمامٍ؟
فقال: لَوْ بَقِیَتِ الاَرْضُ بِغَیْرِ إِمامٍ ساعَهً لَساخَتْ.
۱۸۳ – وَقَوْلُ اَمِیرِ الْمُوْمِنِینعلیه السلام: اللّهُمَّ إنَّکَ لاتَخْلی الاَرْضَ مِنْ حُجَّهٍ إِمّا ظاهِراً مَشْهُوراً اَوْ خائِفاً مَغْمُوراً. یدلّ علی ذلک.
علی انّ قوله: «یقوم بعد ما یموت» لو صحّ الخبر احتمل ان یکون اراد «یقوم بعد ما
منجر میشود که زمان پس از موت امام حسن عسکریعلیه السلام تا دوباره زنده شده ایشان، خالی از وجود امام باشد و ما با ادله عقلیه فساد این ادّعا را بیان کردیم.
[مزید اطلاع بیشتر مبادرت به نقل دو روایت میکنیم] و آنچه که دلالت بر فساد این ادّعا میکند، خبری است که روایت کردهاند:
۱ / ۱۸۲ – ابو حمزه ثمالی گفته است: به امام صادقعلیه السلام عرض کردم: آیا زمین بدون امام باقی میماند؟
حضرت فرمودند: اگر زمین یک ساعت بدون امام باقی باشد از بین میرود.
۲ / ۱۸۳ – و فرمایش امیرالمومنینعلیه السلام که فرمودند: بار پروردگار! تو زمین را از حجّت و امام خالی نمیگذاری؛ چه حجّت وامام ظاهر و مشهور و چه حجّت غائب خائف و مستور؛ نیز بر این مطلب دلالت میکند.
امّا در مورد این کلام که «او بعد از مرگش قیام میکند» اگر این خبر صحیح باشد، احتمال دارد مقصود این باشد که «او پس از آن که ذکر و یادش میمیرد قیام میکند»، یموت ذکره» ویخمل ولا یعرف، وهذا جائز فی اللغه، وما دلّلنا به علی انّ الائمّه اثنا عشر یبطل هذا المقال لانّ الحسن بن علیّعلیه السلام هو الحادی عشر فیبطل قولهم، علی انّ القائلین بذلک قد انقرضوا وللَّه الحمد، ولو کان حقّاً لما انقرض القائلون به.
وامّا من ذهب إلی الفتره بعد الحسن بن علیّعلیه السلام وخلوّ الزّمان من إمام؛
فقولهم باطل بما دلّلنا علیه من انّ الزّمان لا یخلو عن إمام فی حال من الاحوال، بادلّه عقلیّه وشرعیّه، وتعلّقهم بالفترات بین الرّسل باطل، لانّ الفتره عباره، عن خلوّ الزّمان من
یعنی در میان مردم گمنام است و شناخته نمیشود. این احتمال در علم لغت هم جایز و مورد تایید است.
همچنین ادلهای که اقامه کردیم مبنی بر اینکه ائمّه دوازده نفر هستند نیز این ادّعا را باطل میکند، به این دلیل که امام حسن بن علی عسکریعلیهما السلام یازدهمین امام است، پس قولشان باطل است علاوه بر آنچه که گفته شد، الحمد للَّه قائلین به این قول که امام حسن عسکریعلیه السلام پس از مرگ زنده میشوند منقرض شدهاند و اگر اعتقادشان حقّ بود نمیبایست آنها منقرض شوند.
برگرفته از کتاب ترجمه کتاب الغیبه نوشته شیخ طوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *