رد بر امامت جعفر بن علی بعد از امام حسن عسکری

[جعفر کذاب]معتقد شدهاند
و امّا کسانی که قائل به امامت جعفر بن علی پس از شهادت برادرش امام حسن عسکریعلیه السلام شدهاند؛ قول اینها هم به وسیله استدلالی که بیان کردیم باطل است، چرا که واجب و لازم است امام معصوم باشد تا انجام فعل خطا و یا اشتباه توسط او ممکن نباشد، و اینکه میبایست از همه امّت به احکام الهی عالمتر باشد، در حالی که در مورد معصوم نبودن جعفر هیچ اختلافی وجود ندارد و اعمالی هم که از او سر زده و با مقام عصمت منافات داشته است، بیش از حدّ شمارش است و ما کتاب را به ذکر اعمال خلاف او طولانی نمیکنیم. اگر بعد از این نیازی باشد و اقتضا کند بخشی از آنها را ذکر میکنیم.
وامّا کونه عالماً فإنّه کان خالیاً منه فکیف تثبت إمامته، علی انّ القائلین بهذه المقاله قد انقرضوا ایضاً وللَّه الحمد والمنّه.
وامّا من قال: لا ولد لابی محمّدعلیه السلام، فقوله یبطل بما دلّلنا علیه من إمامه الاثنی عشر، وسیاقه الامر فیهم.
ویزیده بیاناً ما رواه:
۱۸۴ – محمّد بن عبد اللَّه بن جعفر الحمیری، عن ابیه، عن احمد بن محمّد بن عیسی الاشعری، عن احمد بن محمّد بن ابی نصر، عن عقبه بن جعفر قال: قلت لابی الحسنعلیه السلام:
قَدْ بَلَغَتْ مَا بَلَغَتْ وَلَیْسَ لَکَ وَلَدٌ.
فَقالَ: یا عُقْبَهَ بْنَ جَعْفَرٍ! صاحِبُ هذَا الْاَمْرِ لا یَمُوتُ حَتّی یَری وَلَدَهُ مِنْ بَعْدِهِ.
و امّا عالم بودن او جعفر کذاب خالی از علم بود و بهرهای از آن نداشت. با این توضیح، امامت او چگونه ثابت میشود. علاوه بر همه آنچه که گفته شد، قائلین به این مرام نیز الحمدللَّه منقرض شده و نسلشان از بین رفته است.
برگرفته از کتاب ترجمه کتاب الغیبه نوشته شیخ طوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *