رداعتقاد به فترت پس از شهادت امام حسن عسکری

امّا کسانی که قائلند بعد از امام حسن بن علی عسکریعلیهما السلام زمان خالی از امام است به عبارتی معتقد به فترت شدهاند، کلام اینها هم به واسطه ادله عقلی و شرعی که اقامه کردیم مبنی بر اینکه زمان هرگز و هیچ گاه از امام خالی نیست، باطل میشود.
و اینکه اینها به فترت بین انبیا متمسک شده و استدلال کردهاند صحیح نیست، چرا که فترت عبارت از خالی بودن زمان از پیامبر است و ما هم نبوت را در هر حالی و در نبیّ ونحن لا نوجب النبوّه فی کلّ حال، ولیس فی ذلک دلاله علی خلوّ الزّمان من إمام، علی انّ القائلین بذلک قد انقرضوا وللَّه الحمد فسقط هذا القول ایضاً.
وامّا القائلون بإمامه جعفر بن علیّ بعد اخیهعلیه السلام؛
فقولهم باطل بما دلّلنا علیه من انّه یجب ان یکون الإمام معصوماً لا یجوز علیه الخطا، وانّه یجب ان یکون اعلم الامّه بالاحکام، وجعفر لم یکن معصوماً بلا خلاف، وما ظهر من افعاله الّتی تنافی العصمه اکثر من ان یحصی، لا نطوّل بذکرها الکتاب، وإن عرض فیما بعد ما یقتضی ذکر بعضها ذکرناه.
همه زمانها واجب نمیدانیم [که زمان نباید خالی از نبی باشد] و این بدان معنا نیست که زمان از امام خالی باشد،(۱۳۷) لذا فترت بین رسل شامل فترت بین امام و امام دیگر نمیشود.
علاوه بر آنچه که گفتیم الحمدللَّه اینها منقرض شدهاند، لذا این قول نیز ساقط است.
برگرفته از کتاب ترجمه کتاب الغیبه نوشته شیخ طوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *