امام دوازدهم در احادیث زیدیه

فرقه زیدیه جارودیه، احادیث بسیاری منسوب به حضرت رسول اکرم (ص) و امام باقر (ع) را در رابطه با نقش سیاسی امام دوازدهم روایت می کنند. از علمای برجسته آنان در کوفه ابو سعید عباد بن یعقوب رواجینی عصفری (متوفی ۲۵۰/ ۸۶۴) بود ( (۴۴)). او کتابی تحت عنوان اخبار المهدی ( (۴۵)) نوشت. ذهبی نقل می کند که عباد مبلغی رافضی بود و قیام مهدی را در آینده ای نزدیک انتظار می کشید.
او شمشیری را با خود حمل می کرد و می گفت که آن را برای جنگ در راه مهدی آماده نگه می دارد ( (۴۶)). ذکر این نکته نیز جالب است که او این عقیده را قبل از غیبت امام دوازدهم در سال ۲۶۰/ ۸۷۴ داشت، زیرا وی در سال ۲۵۰/ ۸۶۴
تاریخ سیاسی غیبت امام دوازدهم(عج)، جاسم حسین ،ص:۴۳
در گذشت ( (۴۷)). وی سه حدیث نبوی را درباره امام دوازدهم روایت می کند که در زیر به ذکر دو حدیث از آن میان می پردازیم:
الف- این اعتقاد وجود دارد که پیامبر (ص) فرموده اند: «از اعقاب من یازده رهبر بوجود می آیند که شرافتمند، محدث و صاحب علم خواهند بود. آخرین آنها قائم بالحق است که آن را (دنیا را) از عدالت پر خواهد کرد، همچنانکه از ستم پر شده است» ( (۴۸)).
ب- از پیامبر روایت می شود که فرموده اند: «ای علی، من و تو و یازده فرزندم، محور زمین هستیم، یعنی عماد و کوههای آن. خداوند، زمین را بواسطه ما محفوظ داشته تا مردمش را فرو نکشد. زیرا چون یازدهمین اعقابم (فرزندم) بمیرد دنیا با مردمش بدون هیچ گونه انذاری فرو خواهند رفت» ( (۴۹)).
این احادیث و دیگر گفتارها زمینه های تاریخی و علائم ظهور قائم مهدی را پیش بینی می کند و برخی از گروههای شیعه در مبارزه خود برای دستیابی به قدرت سیاسی آنها را بکار می برده اند. چنین موضوعی را می توان در حوادث قیام عمومی علویان که در ۲۵۰/ ۵- ۸۶۴ رخ داد ملاحظه کرد. در این قیام برخی از شیعیان احادیث نبوی مربوط به علائم ظهور قائم مهدی را به زمینه های تاریخی محیط بر آن حمل کردند. ابن عقده (متوفی ۳۳۳/ ۹۴۴) از امام صادق علیه السلام نقل می کند:
«مردی از خاندان پیامبر (ص) در مکه قیام مسلحانه خواهد کرد.
در دست او پرچم سفیدی قرار دارد: فرات خشک خواهد شد، و در همان زمان، گروهی از مردم که چشمان کوچکی دارند، از شرق بسوی شما روان خواهند شد و شما را مجبور به ترک خانه هایتان خواهند کرد. علاوه بر آن، قبور مردگانتان شکافته شده و حیوانات درنده به خانه هایتان حمله ور می شوند. پس از آن مردی بور چهره جایگاهی را در مکه قرار می دهد و از مردم می خواهد که به علی بن- ابی طالب (ع) دشنام دهند و مردم بسیاری را می کشد، ولی در همان روز به قتل خواهد رسید.» ( (۵۰))
بنا به گفته علی بن حسین بن قاسم خراز (متوفی ۲۵۰/ ۸۶۴) تمام این علائم
تاریخ سیاسی غیبت امام دوازدهم(عج)، جاسم حسین ،ص:۴۴
در قیام یحیی بن عمر در سال ۲۵۰/ ۸۶۴ رخ داد. در نتیجه، بعضی از شیعیان بویژه جارودیه، معتقد شدند که رهبر قیام، یحیی بن عمر، خود قائم مهدی ( (۵۱)) بوده است.
برگرفته از کتابتاریخ سیاسی غیبت امام دوازدهم عجل الله تعالی فرجه الشریف نوشته آقای جاسم حسین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *