اعتقاد واقفیه در مورد امام زمان

واقفیه کسانی هستند که در امامت ابی الحسن موسی بن جعفرعلیهما السلام توقّف کرده و معتقد بودند به این که امام کاظمعلیه السلام همان مهدی موعود است. دلیلی که بر بطلان اعتقاد آنها است این است که شهادت امام کاظمعلیه السلام مسالهای روشن و مشهور بوده واز روایات زیادی استفاده میشود و عیناً همان قدر مشهور است که شهادت پدر و اجداد ایشان مشهور و مسلّم است و اگر در شهادت ایشان تردیدی باشد تازه فرقی با ناووسیه و کیسانیه و غلات و مفوضه که هر کدام منکر شهادت یکی از ائمّهعلیهم السلام هستند نمیکند. [و جواب همه هم یکی خواهد بود و آن هم قطعی بودن شهادت ائمّه اهل بیت از امام علی تا امام عسکریعلیهم السلام است].
علاوه بر اینکه شهادت امام کاظمعلیه السلام آن قدر مشهور و معروف شد که شهادت پدران ایشان به این حد از شهرت نرسید، به خاطر این که شهادت ایشان را [حکومت وقت]ظاهر و علنی کرد و قضات آن زمان را به همراه شهودی بر جسد مطهر امامعلیه السلام حاضر کرده و در بالای پل بغداد(۲۰) ندا دادند: این جسد همان کسی است که رافضیها والشهود، ونودی علیه ببغداد علی الجسر وقیل: «هذا الّذی تزعم الرافضه انّه حیّ لا یموت مات حتف انفه» وما جری هذا المجری لا یمکن الخلاف فیه.
۲ – فروی یونس بن عبد الرحمن قال: حضر الحسین بن علیّ الرواسی جنازه ابی إبراهیمعلیه السلام.
فلمّا وضع علی شفیر القبر، إذا رسول من سندی بن شاهک قد اتی ابا المضا خلیفته – وکان مع الجنازه – ان اکشف وجهه للناس قبل ان تدفنه حتّی یروه صحیحاً لم یحدث به حدث.
قال: وکشف عن وجه مولای حتّی رایته وعرفته، ثمّ غطّی وجهه وادخل قبره صلوات اللَّه علیه.
گمان میکنند که زنده بوده و نمیمیرد، حالا به مرگ طبیعی مرده و از دنیا رفته است. و هر چیزی که اینگونه مشهور و معروف شود امکان ندارد که کسی در آن اختلاف یا شک و تردید کند.
برگرفته از کتاب ترجمه کتاب الغیبه نوشته شیخ طوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *