امام مهدی از اولاد و نسل امام حسین

امّا اخباری که میگوید امام زمان از فرزندان امام حسینعلیه السلام است روایاتی است که آوردیم، مبنی بر اینکه ائمّه دوازده نفر هستند و بیان توضیحات آنها متضمن این معنا بود چون هر که عدد [دوازده امام] را که ما متذکر شدیم معتبر بداند، در واقع معتقد است که مهدی از فرزندان و نسل حسینعلیه السلام است و این همان است که ما اشاره کردیم و به جهت واضح تر شدن مطلب و بیش از آنچه که گذشت این [روایات] است:
۱ / ۱۵۰ – فضیل بن زبیر گفته است: از زید بن علیعلیه السلام شنیدم که میگفت: این منتظر [امام زمانعلیه السلام] از اولاد حسین بن علی و ذریه و نسل حسینعلیه السلام است و حسین آن مظلومی است که خداوند [در شانش] فرموده است: «و هر آنکه مظلوم کشته شود، ذُرِّیَّتِهِ مِنْ عَقِبِهِ، ثُمَّ قَرَاَ «وَ جَعَلَها کَلِمَهً باقِیَهً فِی عَقِبِهِ» – «سُلْطاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ».
قالَ: سُلْطانُهُ حُجَّتُهُ عَلی جَمِیعِ مَنْ خَلَقَ اللَّه تَعالی حَتّی یَکُونَ لَهُ الْحُجَّهُ عَلَی النَّاسِ ولا یَکُونُ لِاَحَدٍ عَلَیْهِ حُجَّهٌ.
۱۵۱ – وبهذا الإسناد، عن سفیان الجریری قال: سمعت محمّد بن عبد الرحمن بن ابی لیلی یقول: واللَّه لا یکون المهدی ابداً إلّا من ولد الحسینعلیه السلام.
۱۵۲ – وبهذا الإسناد، عن احمد بن علیّ الرازی، عن احمد بن إدریس، عن علیّ بن محمّد بن قتیبه، عن الفضل بن شاذان، عن إبراهیم بن الحکم بن ظهیر، عن إسماعیل بن عیّاش، عن الاعمش، عن ابی وائل قال: نظر امیر المومنینعلیه السلام إلی ابنه الحسینعلیه السلام فقال:
پس البته که برای خون او ولیّ قرار دادیم»،(۱۲۱) گفت: ولیّ دم حسینعلیه السلام مردی از ذریه و نسل اوست. سپس این آیه را قرائت کرد که میفرماید: «واین [خداپرستی و امامت خلق] را در ذریه و نسل خودش کلمه باقی گذاشت»،(۱۲۲) «و ولیّ او صاحب اختیار است پس مبادا در کشتن اسراف کند که او منصور است.» (۱۲۳)
پس از این آیات گفت: منظور از سلطان او حجّت اوست بر جمیع کسانی که خداوند خلق کرده، تا حجّت خدا بر خلق تمام شود و خلق حجّتی بر خدا نداشته باشند.
۲ / ۱۵۱ – سفیان جریری گفته که از محمّد بن عبدالرحمن بن ابی لیلی شنیدم که میگفت: به خدا قسم که مهدی فقط از اولاد حسینعلیه السلام است.
۳ / ۱۵۲ – ابی وائل [شقیق بن سلمه اسدی] گفته است: امیرالمومنینعلیه السلام به فرزندش حسینعلیه السلام نگاه کرده و فرمودند: این پسرم سیّد است، همانگونه که رسول خداصلی الله علیه وآله إِنَّ ابْنَی هذا سَیِّدٌ کَما سَمّاهُ [رَسُولُ اللَّهِ سَیِّداً، وَسَیَخْرُجُ اللَّهُ تَعالی مِنْ صُلْبِهِ رَجُلاً بِاسْمِ نَبِیِّکُمْ، فَیُشْبِهُهُ فی الْخَلْقِ وَالْخُلْقِ، یَخْرُجُ (عَلی حِینِ غَفْلَهٍ مِنَ النَّاسِ، وَإِماتَهٍ مِنَ الْحَقِّ وَإِظْهارٍ مِنَ الْجَوْرِ، وَاللَّهِ لَوْ لَمْ یَخْرُجْ لَضَرَبَتْ عُنُقَهُ، یَفْرَحُ (لِخُرُوجِهِ) اَهْلُ السَّمآءِ وَسُکّانها، یَمْلاَُ الاَرْضَ عَدْلاً کَما مُلِئَتْ جَوْراً وَظُلْمَاً، تمام الخبر.
۱۵۳ – وبهذا الإسناد، عن احمد بن إدریس، عن علیّ بن محمّد بن قتیبه، عن الفضل بن شاذان، عن عمرو بن عثمان، عن محمّد بن عذافر، عن عقبه بن یونس، عن عبد اللَّه بن شریک فی حدیث له اختصرناه قال:
مَرَّ الْحُسَیْنُعلیه السلام عَلی حَلْقَهٍ مِنْ بَنِی اُمَیَّهَ وَهُمْ جُلُوسٌ فِی مَسْجِدِ الرَّسُولِصلی الله علیه وآله فَقالَ:
اَما وَاللَّهِ لا تَذْهَبُ الدُّنْیا حَتّی یَبْعَثُ اللَّهُ مِنّی رَجُلاً یَقْتُلُ مِنْکُمْ اَلْفاً وَمَعَ الاَلْفِ اَلْفاً وَمَعَ الاَلْفِ اَلْفاً.
فَقُلْتُ: جُعِلْتُ فِداکَ إِنَّ هوُلآءِ اَوْلادِ کَذا وَکَذا لا یَبْلُغُونَ هذا.
او را سیّد نامیده است و به زودی خداوند تبارک وتعالی از صلب او مردی را که نامش نام پیامبر شماست و در خَلق و خُلق به او شبیه است بیرون میآورد. او در زمان غفلت مردم، اضمحلال حقّ و اظهار و پیروزی باطل و ستم، خروج میکند. به خدا قسم که اگر خروج نکند گردنش زده میشود، اهل آسمان از قیامش شاد میشوند، زمین را پر از عدل میکند همچنان که مملو از ظلم و جور شده باشد.
۴ / ۱۵۳ – عبداللَّه بن شریک حدیثی دارد که ما آن را مختصر کردهایم، او گفته است: امام حسینعلیه السلام بر گروهی از بنی امیه که در مسجد رسول خداصلی الله علیه وآله نشسته بودند عبور کرده و فرمودند: آگاه باشید! به خدا قسم دنیا تمام نمیشود تا اینکه خدا مردی از نسل مرا مبعوث میفرماید که هزار نفر از شما را خواهد کشت و با آن هزار، هزار نفر را و با آن هزار هم هزار نفر دیگر را میکشد.
عرض کردم: فدای شما شوم! اولاد بنی امیه این تعداد نمیشوند!
فَقالَ: وَیْحَکَ [إِنَ فِی ذلِکَ الزَّمانِ یَکُونُ لِلرَّجُلِ مِنْ صُلْبِهِ کَذا وَکَذا رَجُلاً وَإنَّ مَوْلَی الْقَوْمِ مِنْ اَنْفُسِهِمْ.
۱۵۴ – وبهذا الإسناد، عن احمد بن إدریس، عن احمد بن محمّد بن عیسی، عن الحسین بن سعید الاهوازی، عن الحسین بن علوان، عن ابی هارون العبدی، عن ابی سعید الخدری فی حدیث له طویل اختصرناه قال:
قالَ رَسُولُ اللَّهصلی الله علیه وآله لِفاطِمَهَعلیها السلام: یا بُنَیَّهَ! إِنّا اُعْطِینا اَهْلَ الْبَیْتِ سَبْعاً لَمْ یُعْطِها اَحَدٌ قَبْلَنا؛ نَبِیُّنا خَیْرُ الاَنْبِیاءِ وَهُوَ اَبُوکَ، وَوَصِیُّنا خَیْرُ الاَوْصِیاءِ وَهُوَ بَعْلُکَ، وَشَهِیدُنا خَیْرُ الشُّهَداءِ وَهُوَ عَمُّ اَبِیکَ حَمْزَهُ، وَمِنّا مَنْ لَهُ جَناحانِ خَضِیبانِ یَطِیرُ بِهِما فِی الْجَنَّهِ، وَهُوَ ابْنُ عَمِّکَ جَعْفَرُ، وَمِنّا سِبْطا هذِهِ الاُمَّهِ، وَهُما اِبْناکَ الْحَسَنُ وَالْحُسَیْنُ، وَمِنّا وَاللَّهِ الَّذِی لا إِلهَ إِلّا هُوَ مَهْدِیُّ هذِهِ الاُمَّهِ الَّذِی یُصَلِّی خَلْفَهُ عِیسیَ ابنُ مَرْیَمَ.
ثُمَّ ضَرَبَ بِیَدِهِ عَلی مِنْکَبِ الْحُسَیْنِعلیه السلام فَقالَ: مِنْ هذا، ثَلاثاً.
حضرت فرمودند: وای بر تو! در آن زمان از صلب یک مرد، مردان زیادی خواهند بود و بزرگ این قوم [بنی امیه] از خودشان است.
۵ / ۱۵۴ – ابو سعید خدری در یک حدیث طولانی که ما آن را مختصر کردهایم میگوید: رسول خداصلی الله علیه وآله خطاب به فاطمهعلیها السلام فرمودند: دخترم! به ما اهل بیت هفت چیز داده شده است که به هیچ کس پیش از ما داده نشده است؛ پیامبر ما بهترین پیامبران است که پدر توست، و وصی ما بهترین اوصیا است که شوهر توست، و شهید ما بهترین شهدا است که عموی پدر تو حمزه [سیّد الشهدا] است، و کسی که دو بال دارد و در بهشت با آنها به پرواز در میآید از ماست که پسر عمویت جعفر است، و دو سبط این امّت از ما هستند که دو پسر تو حسن و حسین هستند و قسم به خداوندی که غیر از او خدایی نیست، مهدی این امّت که عیسی بن مریم پشت سرش نماز میگزارد از ماست.
آنگاه رسول خداصلی الله علیه وآله با دست مبارکشان به شانه حسینعلیه السلام زده و سه مرتبه فرمودند: [مهدی] از نسل این است.
فإن قیل: ا لیس قد خالف جماعه، فیهم من قال: المهدیّ من ولد علیّعلیه السلام فقال: هو محمّد بن الحنفیه، وفیهم من قال: من السبائیه هو علیّعلیه السلام [لم یمت وفیهم من قال: جعفر بن محمّد لم یمت، وفیهم من قال: موسی بن جعفر لم یمت، وفیهم من قال: المهدی هو اخوه محمّد بن علیّ وهو حیّ باق لم یمت. ما الّذی یفسد قول هولاء.
قلت: هذه الاقوال کلّها افسدناها بما دلّلنا علیه من موت من ذهبوا إلی حیاته.
برگرفته از کتاب ترجمه کتاب الغیبه نوشته شیخ طوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *