وجود امام و رهبر بین مردم

وقتی ثابت شد که وجود امام و رهبر در هر حال لازم است و اینکه مردم به جهت معصوم نبودن شان در هیچ برههای از زمان نباید بدون رهبر و پیشوا بمانند، و شرط رهبر نیز این است که یقیناً دارای مقام عصمت باشد، پس این امام، یا ظاهر و معلوم است یا اینکه پنهان و در پس پرده غیبت میباشد.
و نیز وقتی که بدانیم آنانکه [غیر از یازده امام شیعهعلیهم السلام ظاهر بوده و بر ایشان ادعای امامت شده، نه تنها یقین به عصمت آنها وجود ندارد، بلکه ظاهر اعمال و حالات شان با عصمت منافات دارد، در این صورت خواهیم دانست تنها کسی که به عصمتش قطع و یقین وجود دارد [ظاهر نیست بلکه] غایب و مستور است.
و إذا علمنا انّ کلّ من یدعی له العصمه قطعاً ممّن هو غائب من الکیسانیّه و الناووسیّه والفطحیّه والواقفه وغیرهم قولهم باطل، علمنا بذلک صحّه إمامه ابن الحسنعلیه السلام وصحه غیبته و ولایته، و لا نحتاج إلی تکلّف الکلام فی إثبات ولادته، و سبب غیبته، مع ثبوت ما ذکرناه، لانّ الحق لا یجوز خروجه عن الامه.
والطریق الثانی: ان نقول: الکلام فی غیبه ابن الحسنعلیه السلام فرع علی ثبوت إمامته، و المخالف لنا إِما ان یسلّم لنا إمامته و یسال عن سبب غیبتهعلیه السلام فنتکلّف جوابه،
او لا یسلّم لنا إِمامته فلا معنی لسواله عن غیبه من لم یثبت إمامته، و متی نوزعنا فی ثبوت
و باز وقتی که دانستیم، اعتقاد کسانی که برای اشخاص دیگر ادعای عصمت و غیبت کردهاند؛ از جمله گروههای کیسانیّه، ناووسیّه، فطحیّه و واقفیّه، باطل است؛ از این رو صحّت امامت و ولایت فرزند برومند امام حسن عسکریعلیه السلام برای ما ثابت و قطعی میشود، [چرا که معارض دیگری در میان امّت اسلامی نداریم].
و لذا نیازی به پیچیده کردن بحث در زمینه اثبات ولادت آن حضرت یا بیان سبب غیبت ایشان نخواهد بود، چرا که حرف حقّ و اعتقاد صحیح در میان امّت اسلامی است نه خارج آن.(۴)
برگرفته از کتاب ترجمه کتاب الغیبه نوشته شیخ طوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *