سیمای زندگی در آخرالزمان

سیمای زندگی در آخِرُالزّمان را میتوان اینگونه ترسیم کرد:
الف) دین در آخرالزمان
عوامل فراوانی روزبهروز حقیقت تابناک دین را در هالهای از ابهام فرو میبرند. از این رو همواره دین رو به کمرنگ شدن در جوامع میرود و خرافات و انحرافات فراوانی، گریبانگیر آن میشود؛ به صورتی که وقتی حضرت مهدیعلیه السلام قیام نمود، غبار از چهره دین بر میگیرد. همگی گمان میکنند این دین جدیدی است که آن حضرت ارائه میفرماید.
امیرمومنان علیعلیه السلام این حقیقت را اینگونه بیان فرموده است: «اَیُّها النَّاسُ! سَیَاتِی عَلَیْکُم زَمانٌ یُکْفَاُ فِیهِ الاِسْلامُ کَما یُکْفَاُ الاِناءُ بِمَا فِیهِ» [۱] ؛ «ای مردم! به زودی زمانی بر شما خواهد رسید که اسلام چونان ظرف واژگون شده، آنچه در آن است ریخته میشود».
رسول گرامی اسلامصلی الله علیه وآله نیز میفرماید: «سَیَاتِی عَلَی اُمَّتی زَمانٌ لایَبقَی مِنَ القُرآنِ اِلاَّ رَسْمُهُ وَمِنَ الاِسْلامِ اِلاَّ اِسْمُهُ… مَساجِدُهُمْ عَامِرَهٌ وَهِیَ خَرابٌ مِنَ الهُدَی…»؛ [۲] «بر امت من زمانی پیش میآید که از قرآن جز نقش آن و از اسلام جز نامآن باقی نماند [به ظاهر] مسلمان نامیده میشوند؛ در حالی که بیش از همه مردمان از آن دورند! مساجدشان آباد است؛ ولی از هدایت خالی است.»
ب) مردان آخرالزمان
اگرچه امتحانات خداوند برای زن و مرد یکسان است؛ ولی پارهای از روایات درباره مردان نقل شده است؛
چنان که امام صادقعلیه السلام فرمود: «…وَرَاَیتَ الرَّجُلَ اِذَا مَرَّ بِهِ یَوْمٌ وَلَمْ یَکْسِبْ فِیهِ الذَّنبَ العَظِیمَ مِنْ فُجُورٍ اَوْ بَخْسِ مِکْیالٍ اَوْ مِیزانٍ اَوْ غِشیَانِ حَرامٍ اَوْ شُرْبِ مُسْکِرٍ کَئیباً حَزِیناً یَحْسَبُ اَنَّ ذَلِکَ الیومَ عَلَیهِ وَضِیعَهٌ مِنْ عُمُرِهِ…»؛ [۳] «مردی را میبینی هنگامی که یک روز بر او گذشته و گناه بزرگی انجام نداده است – از قبیل فحشا، کم فروشی، کلاهبرداری و یا شرب خمر – بسیار غمگین و اندوهگین میشود.»
ج) زنان آخرالزمان
رسول گرامی اسلامصلی الله علیه وآله در وصف برخی از زنان آخِرُالزّمان چنین میفرماید: «کَیْفَ بِکُمْ اِذا فَسَدَ نِساوُکُم وَفَسَقَ شُبَّانُکُم وَلَمْ تَامُروُا بِالْمَعْرُوفِ وَلَمْ تَنْهَوا عَنِ المُنْکَرِ. قِیلَ لَهُ وَیَکُونُ ذَلِکَ یَا رسولَاللّه؟ قالَ: نَعَمْوَشَرٌّ مِنْذَلک…»؛ [۴] «چگونه میشود حال شما هنگامی که زنان شما فاسد شوند و جوانانتان فاسق و شما نه امر به معروف میکنید و نه نهی از منکر!» به پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله گفته شد: آیا این چنین خواهد شد؟! آن حضرت فرمود: «بله و بدتر از آن [نیز خواهد شد]».
امام علیعلیه السلام نیز میفرماید: «یَظْهَرُ فِی آخِرِالزَّمانِ وَاقتِرَابِ السَّاعَهِ وَهُوَ شَرُّ الاَزمِنَهِ نِسْوَهٌ کَاشِفاتٌ عَارِیاتٌ مُتَبَرِّجاتٌ مِنَ الدِّینِ دَاخِلاتٌ فِی الفِتَنِ مَائِلاتٌ اِلَی الشَّهَواتِمُسرِعاتٌاِلَیاللَّذَّاتِ مُستَحِلّاتٌ لِلْمُحَرَّمَاتِ فِی جَهَنَّمَ خَالِداتٌ»؛ [۵] «در آخِرُالزّمان و نزدیک شدن قیامت – که بدترین زمانها است – زنانی ظاهر میشوند که برهنه و لخت هستند! زینتهای خود را آشکار میسازند، به فتنهها داخل میشوند و به سوی شهوتها میگرایند! به سوی لذتها میشتابند، حرامهای الهی را حلال میشمارند و در جهنم جاودانه خواهند بود».
د) نجات یافتگان آخرالزمان
امام علیعلیه السلام درباره نجات یافتگان این دوران میفرماید: «و آن زمانی است که از فتنهها نجات نمییابد؛ مگر مومنانی که بینام و نشانند. اگر در حضور باشند، شناخته نشوند و اگر غایب گردند، کسی سراغ آنان را نمیگیرد. آنها برای سیرکنندگان در شب ظلمانی جامعهها، چراغهای هدایت و نشانههای روشناند. نه مفسده جو هستند و نه فتنهانگیز. نه در پی اشاعه فحشایند و نه مردمی سفیه و لغو گو. اینانند که خداوند درهای رحمتش را به سوی شان باز میکند و سختیها و۲مشکلات را از آنان برطرف میسازد». [۶] .
پی نوشت ها:
[۱] نهجالبلاغه، خطبه ۱۰۳٫
[۲] شیخ صدوق، ثواب الاعمال، ص ۲۵۳٫
[۳] الکافی، ج ۸، ص ۴۰٫
[۴] حرانی، تحف العقول، ص ۴۹٫
[۵] من لایحضرهالفقیه، ج ۳، ص ۳۹۰٫
[۶] نهج البلاغه، خطبه ۱۰۳٫
سیصد و سیزده
در روایات فراوانی گفته شده است: «تعداد یاران خاصّ حضرت مهدیعلیه السلام ۳۱۳ تن است». این عدد نیز مانند بسیاری از اعداد دیگر، دارای رمز و رازهایی است که بر ما پنهان و پوشیده است. با توجّه به روایاتی که این عدد در آنها به کار رفته؛ میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
یاران حضرت طالوت:
امام باقرعلیه السلام ذیل آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلیکُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَیْسَ مِنّی وَ مَنْ لَمْ یَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنّی» [۱] فرمود: «فَشَرِبُوا مِنهُ اِلاّ ثَلاثِماه وَثَلاثَهَ عَشَرَ رَجُلاً…» [۲] ؛ «پس همه کسانی که آزمایش شدند تخلف کردند و تنها موفقین از این آزمایش ۳۱۳ تن بودند».
پیامبران مرسل:
امام جوادعلیه السلام در نوشتهای به عبدالعظیم حسنی مرقوم فرمود: «خداوند – تعالی – ۱۲۴ هزار پیامبر فرستاد که مرسلین از ایشان ۳۱۳ تن بودند…». [۳] .
یاران پیامبر در جنگ بدر:
طبق نظر مشهور آن است که یاران پیامبرصلی الله علیه وآله در جنگ بدر، ۳۱۳ تن بودهاند. [۴] .
یاران خاص مهدی هنگام ظهور:
در این باره روایات فراوانی وجود دارد که تنها برخی از آنها از این قرار است:
«… آن گاه پیشوای دین و امام مسلمین آنها را به سوی خود فرا میخواند، و خداوند طبق مشیت خود آنان را گرد میآورد، آن گاه تعداد ۳۱۳ تن از اقطاب و اکناف جهان به سوی او میشتابند». [۵] .
امام باقرعلیه السلام فرمود: «یاران قائم ۳۱۳ تن هستند، که برخی از فرزندان عجم (غیر عرب) هستند؛ در روز روشن سوار بر ابر آورده میشوند و برخی از آنها در حالی که در رختخواب خود خوابیدهاند، از رختخواب برده میشوند و در مکه بدون وعده قبلی به محضر آن حضرت میرسند». [۶] .
از برخی روایات استفاده میشود: «پنجاه تن از این تعداد زنان هستند». [۷] .
ایشان پس از بیعت اوّلین بیعت کننده؛ یعنی، فرشته وحی (جبرئیل) با آن حضرت بیعت خواهند کرد. [۸] .
امام صادقعلیه السلام در وصف این افراد فرموده است: «گویا به قائم مینگرم که بر منبر کوفه است و اصحابش – که ۳۱۳ تن و به شمار اصحاب جنگ بدر هستند – در اطراف او میباشند. آنان پرچمداران و حاکمان خدای تعالی بر خلقش در زمین هستند…». [۹] .
همان گونه که اشاره شد، در تشکیل هسته اصلی آن پیکار بزرگ و جهاد مقدس، زنان نیز نقش دارند و طبق تعبیر برخی از احادیث، حدود پنجاه زن، از یاران اصلی امام و همراه هسته مرکزی آن قیام میباشند. این موضوع دو نکته را روشن میسازد:
۱٫ زنان که در طول تاریخ از حقوق خویش محروم بودند و شخصیت آنان تحقیر گشته بود، در دوران آن انقلاب بزرگ، شخصیت واقعی خویش را باز خواهند یافت و به عنوان کارگزاران اصلی تحوّل عظیم، در جامعه جهانی شرکت خواهند داشت. این موضوع اهمیت ویژهای دارد که ارزش واقعی و پایه قدرت و توانمندی نوع زن و ارزشیابی استعدادهای او را – در صورتی که خود را ساخته باشد – مشخص میسازد.
۲٫ زنان اگر در جهاد و رویارویی مستقیم شرکت نکنند، در دیگر پستها و مسوولیتها و سازندگیها، میتوانند مشارکت داشته باشند. همچنین در گسترش فرهنگ اسلامی، تبیین خطوط اصلی دین، آموزش معارف الهی و جایگزین ساختن معیارها و اصول انقلاب مهدویعلیه السلام، میتوانند کارآمد باشند و نقشهای اصلی و برجستهای را برعهده گیرند. در مسائل پشت جبهه و دیگر مسائل اجتماعی، فرهنگی و تربیتی نیز میتوانند نقش سازندهای داشته باشند.
امام باقرعلیه السلام میفرماید: «… به خدا سوگند ۳۱۳ تن از مردان نزد او میآیند، که با آنان پنجاه زن نیز هستند…». [۱۰] .
این موضوع والایی مقام زن و حد بالای رشد و تکامل او را روشن میسازد. اثر تربیتی این موضوع مهم،
در جامعه کنونی – که جامعه منتظر است – میتواند خودآیی زنان و بازشناسی توان رشد و بازیابی شخصیت آنان باشد. برای شرکت در آن دگرگونی و انقلاب بزرگ و جهانی، زنان از هم اکنون باید با معیارهای دقیق اسلامی و اخلاقی، شخصیت خود را بسازند و در بعد علم و عمل تکامل یابند، و بدانند که هم اکنون و در آینده، مسوولیتهای بزرگی بر عهده دارند، و در آینده نقشهای اصولیتری را به انجام خواهند رسانید. پس ناگزیر از هم اکنون به شناخت دقیق و درست اسلام بپردازند و در تربیت خویش بکوشند تا پیش از ظهور، در جامعه زنان منتظر قرار گیرند، و در دوران ظهور شایستگی شرکت در آن حرکت بزرگ و کمک رساندن به داعی حق را داشته باشند. [۱۱] .
پی نوشت ها:
[۱] بقره (۲)، آیه ۲۴۹٫
[۲] بحارالانوار، ج ۱۳، ص ۴۰۵٫
[۳] بحارالانوار، ج ۵۲، صص ۳۲۳ و۳۰۹ و۳۰۷ و۳۰۶ و۳۰۳ و ۳۳۴٫
[۴] بحارالانوار، ج ۵۲، صص ۳۲۳ و۳۰۹ و۳۰۷ و۳۰۶ و۳۰۳ و ۳۳۴٫
[۵] کتاب الغیبه، ص ۴۷۷؛ الغیبه، ص ۳۱۵ و۲۴۴٫
[۶] الغیبه، ص ۳۱۵٫
[۷] تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۶۴٫
[۸] الغیبه، ص ۱۶۹٫
[۹] شیخ صدوق، کمالالدین، ج ۲، باب ۵۸، ح ۱۶٫
[۱۰] تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۶۵٫
[۱۱] عصر زندگی، ص ۷۶ – ۵۷٫
برگرفته از کتاب دانشنامه مهدویت و امام زمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *