خالی نبودن جهان از وجود امام معصوم

این اصل هم مورد اتفاق ما است و هم مورد اجماع مخالفین ما؛ اگر چه در باب علّت آن با هم اختلاف نظر داریم. [که یک اختلاف فرعی است و در اصل وجود حقّ در میان همین امت هیچ اختلافی نیست.]
ما معتقدیم که هیچ زمانی از وجود امام معصوم خالی نیست، آن امامی که احتمال خطا در وی وجود ندارد، بنابراین حقّ از میان این امّت خارج نیست. چون امام معصوم در میان همین امّت است. مخالفین ما هم اجماع بر همین مطلب دارند و با استدلال به ادله و براهین، حجیت اجماع را ثابت میکنند. این مساله مسلم است و هیچ دلیلی بر مشغول کردن فکر به این مساله وجود ندارد.
با توجّه به اثبات این سه اصل، امامت حضرت صاحب الزمانعلیه السلام هم ثابت میشود. چون هر کسی که به ثبوت عصمت برای امام یقین داشته باشد لاجرم یقین دارد که او امام است و کسی پیدا نمیشود که از یک طرف یقین به عصمت امام داشته باشد و از طرفی مخالف امامتش باشد، مگر کسانی که بر بطلان اعتقادشان، دلیل کافی اقامه شده است؛ مثل: کیسانیه، ناووسیه و واقفیه.
بنابراین وقتی نظریه آنها را باطل کردیم، امامت حضرت حجّتعلیه السلام ثابت میشود. [بر همین اساس و برای اثبات امامت حضرت، ابتدا ادله فساد و بطلان اعتقاد فرقههای فوق را بیان میکنیم].
[اقول : وامّا الّذی یدلّ علی فساد قول الکیسانیه القائلین بإمامه محمّد بن الحنفیّه فاشیاء:
منها: انّه لو کان إماماً مقطوعاً علی عصمته لوجب ان یکون منصوصاً علیه نصّاً صریحاً لانّ العصمه لا تعلم إلّا بالنصّ، وهم لا یدّعون نصّاً صریحاً علیه وإنّما یتعلّقون بامور ضعیفه دخلت علیهم فیها شبهه لا تدلّ علی النّص، نحو إعطاء امیر المومنینعلیه السلام إیّاه الرایه یوم البصره، وقوله له «انت ابنی حقّاً» مع کون الحسن والحسینعلیهما السلام ابنیه ولیس فی ذلک دلاله علی إمامته علی وجه، وإنّما یدلّ علی فضیلته ومنزلته.
برگرفته از کتاب ترجمه کتاب الغیبه نوشته شیخ طوسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *