حکومت حضرت مهدی و اجرای حدود

از جمله قطع دست و پای بنی شیبه است چنانکه گذشت و از جمله کشتن پانصد نفر از قریش، باز پانصد نفر تا شش مرتبه چنانچه در رفتارش با اهل مکه گذشت و از جمله کشتن هرکس تشیع را قبول نکند- در احکامی که سنت میکند در محو آثار قبایل نیز حدیثی است که دال است بر کشتن هرکس قبول تشیع نکند- و از جمله قتل ذراری قتله سید الشهداء (ع).
حضرت باقر (ع) فرمود: «قائم، قائم نامیده شده از آن جهت که چون جدم حسین (ع) کشته شد ملائکه به سوی خدا ضجه کردند به گریه و ناله تا اینکه فرمود: پس خداوند برای ایشان انوار ائمه (ع) را کشف کرد، پس یکی از ایشان قائم بود (ایستاده) و نماز میگزارد، پس خداوند فرمود: به این شخص ایستاده انتقام خواهم کشید از ایشان».
و در روایات بسیار است که حضرت مهدی از ذراری قتله سید الشهداء (ع) انتقام خواهد کشید زیراکه ایشان به کردههای پدران خود راضی و او را صحیح میدانند.
و حضرت صادق (ع) فرمود: «هرگاه قائم (ع) خروج کند ذراری قتله حسین (ع) را بکشد به سبب رضایت به افعال پدران خود».
و از جمله حدودی که بر مردگان جاری کند زنده کردن لات و عزی و سوزانیدن ایشان است چنانکه گذشت و از جمله حمیراء است. حضرت باقر (ع) فرمود: «آگاه باشید اگر قائم ما قیام کند حمیراء برای او برگردانده خواهد شد تا اینکه او را تازیانه حد زند و تا اینکه برای فاطمه دختر پیامبر (ص) از او انتقام بگیرد».
عبد الرحیم قصیر عرض کرد: «فدای تو شوم تازیانه حد برای چه؟»
______________________________
(۱)- من لا یحضره الفقیه ۱/ ۱۵۲ ح ۷۰۶٫
(۲)- منتخب الاثر ۳۶۸ ح ۱٫
(۳)- اثباه الهداه ۳/ ۴۵۵ ح ۸۳٫
مهدی منتظر عجل الله تعالی فرجه الشریف، ص: ۳۲۹
فرمود: «برای افترایی که بر مادر ابراهیم فرزند پیامبر (ص) زد».
عرض کرد: «پس چرا حد او تا قائم (ع) به تاخیر افتاده؟»
فرمود: «برای اینکه خداوند، محمد (ص) را رحمت فرستاده و قائم (ع) را نقمت».
و از جمله زنده کردن ارواح کفار و کسانی که مومنین را اذیت کردهاند: حضرت صادق (ع) فرمود: «ارواح کفار معذبند به انواع عذاب تا هنگامی که قائم (ع) قیام کند، پس خداوند، ایشان را محشور کند و به بدنها برگرداند، پس گردن ایشان را بزند سپس به آتش ابدی برگردند».
و نیز فرمود: «هرگاه قائم (ع) قیام کند خداوند برگرداند هرکس که اذیت مومنین کرده در زمان خود به همان صورتی که بودهاند تا از ایشان دادستانی و مواخذه حق کند».
و از حدودی که بر زندگان جاری میکند کشتن پیرمرد زانی و مانع زکات و سنگسار کردن زانی محصن است، بدون بینه.
حضرت صادق و موسی بن جعفر علیهما السلام فرمودند: «اگر قائم قیام کند سه حکم خواهد کرد که احدی پیش از او نکرده: بکشد پیر زناکار و مانع زکات را وارث دهد برادری را که در عالم ذر باهم برادر بودهاند (نه برادر صلبی)».
و حضرت صادق (ع) فرمود: «دو خون است که در اسلام حلال است از خداوند عز و جل ولیکن هیچ کس در آن دو خون حکم نکند، تا اینکه برانگیزاند خدا قائم اهل بیت را پس او به حکم خدا در آن دو حکم کند و بینه نطلبد (یعنی: به علم خود عمل کنند) زناکننده محصن را سنگسار کند و مانع زکات را گردن زند».
______________________________
(۱)- علل الشرائع ۲/ ۵۸۰ ح ۱۰٫
(۲)- اثباه الهداه ۳/ ۵۸۸٫
(۳)- همان ۳/ ۵۷۳ ح ۷۰۸٫
(۴)- خصال ۱/ ۱۸۷٫
(۵)- اثباه الهداه ۳/ ۴۹۷ ح ۲۶۵٫
مهدی منتظر عجل الله تعالی فرجه الشریف، ص: ۳۳۰
برگرفته از کتاب مهدی منتظر نوشته: محمد جواد حیدری خراسانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *