کرم حضرت مهدی (ع)

دوست داشتن افراد کریم، در نهاد انسانها نهفته و با فطرت آنها آمیخته است، و خردمندان بر رجحان بلکه لزوم دعا کردن کریم متفق و متحدند.
فرق بین سخی و کریم این است که سخی بعد از درخواست از او، چیزی میبخشد، ولی کریم پیش از درخواست میبخشد که در احوالات حضرت امام حسن (ع) آمده که یکی از اعراب به خدمت آن حضرت آمد، هنوز هیچ سخنی بر زبان نیاورده امام مجتبی (ع) فرمود: هرچه در خزانه هست به او بدهید. بیست هزار دینار (یا درهم) در آن بود، آنها را به آن شخص داد، آن اعرابی عرضه داشت: ای مولای من نگذاشتی حاجت خودم را بگویم و مدح تو را بر زبان آورم؟ امام حسن (ع) این ابیات را بر او خواند:
نَحْنُ اُناسٌ نَوالُنا خَضِلٌ
یَرْتَعُ فِیهِ الرِجالُ وَالاَمَلُ
تَجُودُ قَبْلَ السُوالِ اَنْفُسُنا
خَوْفاً عَلی مآءِ وَجْهِ مَنْ یَسَلُ
لَوْ عَلِمَ البَحْرُ فَضْلَ نائِلِنا
لَفاضَ مِنْ بَعْدِ فَیْضِهِ خَجِلٌ
ما مردمانی هستیم که بخشش مان با خرمی و طراوت است؛ که مردان و آرزوهای افراد از آن برخوردار میباشند.
پیش از آنکه از ما درخواستی شود میبخشیم؛ تا مبادا آبروی سوال کننده برود.
اگر دریا بازمانده بخشندگی ما را بداند؛ از پس امواج پر تلاطمش خجالت و شرم جاری میسازد.
و احادیثی که بر کمال این صفت در حضرت قائم (ع) دلالت میکند بسیار است، چه احادیثی که به لفظ عام آمده یا در خصوص آن حضرت وارد شده باشد، از جمله اینکه امام هر عصر، کریمترین و سخاوتمندترین افراد زمان است، و اینکه خُلق و خوی امام قائم (ع) ، خُلق و خوی پیغمبر(ص) است و اینکه آن حضرت خمس چیزهایی که در دست مخالفان است – از غنایم و امثال اینها، در صورتی که از مخالفین خریداری شود – برای مومنین حلال و مباح گردانیده است تا ولادت و اموالشان پاکیزه گردد.
و در بحار از امام ابوجعفر باقر (ع) آمده که: چون حضرت قائم (ع) بپاخیزد و به کوفه وارد شود، خداوند متعال از پشت کوفه هفتاد هزار صدیق برانگیزد که از یاران آن حضرت باشند، و سرزمینهای فتح شده عراق را به اهلش – که آنها هستند – بازگرداند و در سال دوبار به مردم عطایایی میدهد، و هر ماه دو نوع روزی به آنان میبخشد و میان مردم به مساوات عطا میکند تا اینکه نیازمند به زکات نخواهی یافت، کسانی که زکات برعهده دارند زکات خود را به نزد نیازمندان شیعیانش میآورند ولی آنها نمیپذیرند، پس زکات ها را در کیسهها قرار داده و به در خانههای آنان میبرند ولی آنها از خانه خارج شده میگویند: ما را نیازی به درهمهای شما نیست.
(مجلسی گفته: حدیث ادامه دارد تا آنجا که امام فرموده:) و اموال اهل دنیا نزدش جمع میشود، تمام اموال از درون و برون زمین، پس به مردم میفرماید: بیایید به سوی آنچه به خاطرش رَحِم ها را قطع کردید و خونهای حرام را ریختید و محرمات را مرتکب شدید، پس عطا و بخششی مینماید که هیچ کس پیش از او انجام نداده باشد.(۶۲۰)
میگویم: در بحث سخاوت آن حضرت مطالب مناسبی گذشت.
برگرفته از کتاب ویژگی های امام زمان علیه السلام نوشته: سید محمد تقی موسوی اصفهانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *