نظر شرع مقدس در مورد عبادات بانوان

در شرع مقدّس، نه تنها خروج زنان و اختلاط آن ها با نامحرمان برای کارهای روزمرّه دنیوی مذمّت شده، بلکه بسیاری از اعمال عبادی که لازمه آن ها شرکت در مجامع عمومی و تماس و برخورد با نامحرمان و در معرض تماشای آن ها قرار

۱- وسائل الشّیعه/ ج۱۴/ باب۱۳۲/ ح۱٫
۲- وسائل الشّیعه/ ج۱۴/ باب۱۳۲/ ح۲٫
روایت از باب ۱۳۲ از ج ۱۴ کتاب وسائل الشّیعه، تحت عنوان: «بابُ کِراهَهِ خُروجِ النِساءِ و اِختلاطِهِنَّ بالرجال» (باب مکروه بودن بیرون رفتن زنان و اختلاط آن ها با مردان) ذکر شده است.
{صفحه۴۴۱}
گرفتن است، از عهده ایشان برداشته شده است. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم در وصیّت خود به امیرالمومنین علیه السلام فرموده اند:
یا عَلیُّ! لَیسَ عَلَی النِّساءِ جُمعَهُ وَ لا جَماعَهٌ وَ لا اَذانٌ وَ لا اِقامَهٌ… وَ لا هَروَلَهٌ بَینَ الصَّفا وَ الَمَروَهِ وَ لَا استِلامُ الحَجَرِ… .(۱)
ای علی! برای زن ها، شرکت در نماز جمعه و جماعت (عمومی در خارج منزل)، اذان و اقامه گفتن (برای عموم)،… هَروَلَه بین صفات و مروه، و استلام حجرالاسود نیست.
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم حفظ و صیانت زنان از نامحرمان را، مهم تر از بسیاری از اعمال مستحبّی شمرده و تصریح کرده اند که این امور برای آن ها وجوب و یا استحباب ندارد.
به عنوان مثال، استلام حجر یعنی دست مالیدن به حجرالاسود- با توجّه به ازدحامی که معمولاً اطراف آن هست- باعث می شود که زنان، تماس بدنی با مردان پیدا کنند.
اذان گو شدن در مجامع عمومی (نه این که اذان را در منزل برای خود بگویند) آن ها را در معرض توجّه و دید نامحرمان قرار می دهد.
هَروَلَه کردن- حالتی بین دویدن و راه رفتن در مسافتی معیّن از سعی بین صفا و مروه که محلّ رفت و آمد عموم حجّاج است- برای زنان مناسب نیست؛ چون سبب جلب توجّه مردان نامحرم به اندام های بدن ایشان می گردد.
وظیفه شرکت در نماز جماعت هم از خانم ها برداشته شده است. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند:
صَلاهُ المَراَهِ وَحدَها فی بَیتِها کَفَضلِ صَلاتِها فِی الجَمعِ خَمساً وَ عشرینَ دَرَجَهً.(۲)
نماز زن به تنهایی در خانه اش، از نماز جماعت او بیست و پنج برابر بیش تر فضیلت دارد.

۱- وسائل الشّیعه/ ج۱۴/ باب۱۱۷/ ح۶٫
۲- بحارالانوار/ ج۸۳/ ص ۳۷۱/ ح۳۱٫
{صفحه۴۴۲}
اگر خانم ها توجّه کنند که ثواب نماز آن ها در خانه، بیست و پنج برابر ثواب نماز جماعت در خارج منزل است، باور می کنند که نماز خواندن آن ها در خانه به منزله محروم شدن از ثواب و فضیلت نماز جماعت نیست. بلکه خداوند که شارع دین است، این گونه عبادت پوشیده را برای آن ها شایسته تر شمرده و ثواب بیش تری به آن بخشیده است.
فقهای بزرگ شیعه نیز به پیروی از پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم و ائمّه علیهم السلام نماز خواندن زنان را در مکان های پوشیده تر منزل، بهتر و بافضیلت تر دانسته اند.
مرجع بزرگ شیعه حضرت آیه الله العظمی مرحوم سیّد محمّد کاظم طباطبایی یزدی در کتاب شریف «العروه الوثقی» در بحث مکان نمازگزار چنین فتوا داده اند:
«اَالاَفضَلُ لِلنِّساءِ الصَّلاهُ فی بُیُوتِهِنَّ وَ اَفضَلُ البُیوتِ بَیتُ المَخدَعِ».(۱)
برای زنان بهتر این است که در خانه هایشان نماز گزارند و بهترین اتاق ها، اتاق خلوت (جایی که محلّ ورود بیگانگان نباشد) است.(۲)
بنابراین خانم ها بهتر است مکان های خلوت و پوشیده را- که محلّ ورود و عبور نامحرمان نیست- برای نماز انتخاب کنند و از این طریق، امید ثواب بیش تر را از خداوند داشته باشند. در این گونه موارد، ضرورت و اهمیّت یادگیری علم دین ملموس تر می شود تا انسان بتواند با تحمّل زحمت کم تر، رضای پروردگار خویش را بهتر و کامل تر به دست آورد.
برگرفته از کتاب آفتاب در غربت نوشته آقای محمد بنی هاشمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *